شهریار زاهدان
ویژه اخبار وتلنگرهای اجتماعی وسیاسی
درباره وبلاگ


مرا همین میز است ولب تاب و این عینک

هنوز دیزی و سبزی و لقمه ای سنگک

کنم مراجعه ماهی اگر به خود پرداز

کفاف روزی مارا دهد همان قلّک

مدیر وبلاگ : غلام محمد خلیلی
مطالب اخیر
نظرسنجی
آیاشما از عملكرد تیم ملی فوتبال راضی هستید؟








زندگی


خاندان او از سادات حسینی می‌باشند که در عهد صفوی در اصفهان می‌زیستند.سلطان حسین صفوی جدّ اعلای او، سید محمد را به منصب شیخ‌الاسلامی درسیستان منصوب کرد؛ لذا با خانواده‌شان به آن جا منتقل شدند و سکنی گزیدند.

تحصیل


از پنج سالگی به تعلیم قرآن پرداخت. سپس به منظور آموزش علوم دینی، وارد مدرسهٔ دارالتعلیم دینی شد. در سال ۱۳۲۰ به امر پدرش شروع به آموختن مقدمات علوم حوزوی نمود که مجموعه‌ای از دروس ادبی همچون شرح الفیه ابن مالک، مغنی ابن هشام، مطول تفتازانی، مقامات حریری و شرح النظام را نزد ادیب نیشابوری و بعضی دیگر از اساتید آموخت.


شرح لمعه و قوانین را نزد سید احمد یزدی فرا گرفت و قسمتی از دروس دورهٔ سطح مثل مکاسب و رسائل و کفایه را نزد هاشم قزوینی خواند. تعدادی از کتب فلسفی همچون شرح منظومه سبزواری و شرح الاشراق و اسفار را نزد آیسی خواند و شوارق الالهام را نزد مجتبی قزوینی آموخت و در کلاس‌های میرزا مهدی اصفهانی، مهدی آشتیانی و هاشم قزوینی نیز شرکت جست. پس از فراگیری علوم ابتدایی،

مقدمات و سطح، نزد برخی از اساتید و مدرسان به فراگیری علوم عقلیه و معارف الهیه پرداخت.


سپس در سال ۱۳۲۷ به شهر قم مهاجرت کرد و از سید حسین طباطبایی بروجردی در فقه و اصول بهره برد و از دانش فقهی او به‌ویژه در علم رجال و حدیث استفاده نمود. وی همچنین در دروس محمد حجت کوه‌کمری شرکت کرد.


در سال ۱۳۳۰ از قم به نجف مهاجرت کرد، در مدرسه بخارایی مستقر شد و در جلسات اساتیدی همچون سید ابوالقاسم خویی، حسین حلی، سید محسن حکیم و سید محمود شاهرودی شرکت کرد.


در سال ۱۳۳۹ تصمیم به بازگشت به مشهد گرفت و چون تصور می‌کرد که در آنجا مستقر خواهد شد، از این رو اساتیدش آیت‌الله خوئی و حسین حلی، رسیدن به درجه اجتهاد را برای او مکتوب کردند.


آیت الله العظمی سیستانی در سال ۱۳۴۰ بار دیگر به نجف بازگشت وبه تدریس درس خارج در فقه در باب مکاسب شیخ انصاری و شرح عروه در باب طهارت و بیشتر کتاب صلاة پرداخت.

وی بعد از فوت سید نصرالله مستنبط و سید ابوالقاسم خویی، مرجع تقلیدشیعیان شد.


فعالیت‌های اجتماعی


تأسیس مراکز تحقیقاتی مختلف در نقاط گوناگون جهان از جمله:
  • دارالمومنین شهرستان زابل
  • مرکز تحقیقات اسلامی المصطفی در قم
  • موسسه ترجمه امام علی در بیروت و لندن
  • موسسه برنامه‌ریزی کامپیوتری امام رضا در قم و تهران
  • موسسه طبی امام صادق در قم
  • موسسه بانک اطلاعاتی علوم اسلامی در قم
  • موسسه بررسی‌های فلکی و نجومی در قم
  • مرکز احیای میراث اسلامی در قم
  • مرکز جهانی اطلاع‌رسانی اهل البیت در قم و شعبه‌های مختلف در مشهد، اصفهان، ایلام و تهران
  • مرکز اسلامی و مذهبی واقع در شهر زابل سیستان به نام خودشان

تأسیس کتابخانه‌های تخصصی در قم

  • کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
  • کتابخانه تخصصی علوم حدیث
  • کتابخانه تخصصی فقه و اصول
  • کتابخانه تخصصی فلسفه و کلام
  • کتابخانه تخصصی ادبیات
  • کتابخانه تخصصی تاریخ
  • کتابخانه محقق طباطبایی

تأسیس مراکز فرهنگی در قم

  • مرکز فرهنگی الزهرا
  • مرکز فرهنگی آیت‌الله حائری
  • مرکز فرهنگی آل‌البیت
  • مراکز خدمات رسانی در قالب تامین مسکن طلاب، درمانگاه خیریه، کمک به نیازمندان و ...


دوران جدید

پس از جنگ سال ۲۰۰۲ آمریکا - عراق و اشغال عراق توسط آمریکا، نقش آیت الله العظمی سیستانی در اوضاع عراق و اتحاد و امنیت این کشور، از اهمیت به‌سزایی برخوردار شد و در صدر اخبار رسانه‌ای قرار گرفت.

نیوزویک در تحلیلی در سال ۱۳۸۸، از سید جواد شهرستانی داماد و نماینده ایشان در ایران و مدیر موسسه آل‌البیت به‌عنوان یکی از ۲۰ چهره با نفوذ در ایران نام برد.





نوع مطلب : بزرگان سیستان وبلوچستان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ظهور- 313



خط اول

حب العباس :: کرامات حضرت ابوالفضل

مبشرات ظهور

عصر ظهور

عصر ظهور

آیه قرآن

 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات